АКТУАЛЬНІСТЬ: Кожен з нас – учасник правовідносин, які регулюються певними правилами.
Всім нам постійно доводиться купувати продукти харчування та інші речі в
магазинах чи на ринку, здавати одяг чи взуття для ремонту, користуватися водою,
електроенергією, телефоном, їздити громадським транспортом, відпочивати. У всіх
цих випадках ми виступаємо споживачами. Досить часто придбані
товари виявляються неякісними, а оплачені послуги надаються погано. Але
якщо кожен споживач буде відстоювати свої права, це дасть змогу значно
покращити і якість товарів, і якість життя в цілому. Якщо порушилися права
споживачів, необхідно
обрати один із варіантів поведінки, передбачений законодавством України. Оволодіння
матеріалами даної теми вдосконалює навички щодо практичного застосування знань.
МЕТА:
o
-ознайомити з правами споживача в Україні, з’ясувати причини, внаслідок яких
можуть порушуватися права споживача та способами захисту своїх прав;
o
- формувати вміння самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в
інформаційному просторі; розвивати пізнавальні навички учнів, логічне мислення;
здобуття комунікативних навичок учнів, здатності працювати в групах; навчити
застосовувати знання для розв’язання нових пізнавальних і практичних завдань;
навчити створювати мультимедійну презентацію, формувати вміння стисло та чітко
представляти результати досліджень, вдосконалити вміння збирати, обробляти
інформацію, вміння аргументовано доводити власну думку;
o
виховувати розуміння необхідності дотримання законів і
правил суспільного життя; сформувати активну позицію щодо захисту своїх прав,
як споживачів; розвивати економічне мислення, інтерес до науки; виховувати
економічну культуру, толерантність, ціннісне ставлення до суспільства і
держави; формувати соціальну, комунікативну та творчу компетентність.
1. Споживачі
та їхні права.
2. Порядок
захисту прав споживачів.
3. Організації
та установи у сфері захисту прав споживачів.
1. Споживачі та
їхні права.
Споживачі – ми всі. Хочемо ми того чи
ні. І це не залежить від нашого бажання або небажання, громадянства,
матеріального добробуту… ми споживачі вже тому, що споживаємо товари та послуги
і платимо за них. Споживач – головна фігура ринку та ринкових відносин. До того
ж особа досить перебірлива: він хоче придбати товар високої якості за найнижчою
ціною. Саме тут його інтереси явно не збігаються з інтересами інших учасників
ринку – виробника і продавця, - які намагаються виробити і продати товарів
якомога більше і за вищу ціну. При цьому часто порушується технологія
виготовлення, терміни зберігання, втрачається якість. У такий спосіб покупець
вступає в боротьбу – боротьбу інтересів. От тільки сили дещо нерівні. На боці
бізнесу (розумій: виробник, виконавець, продавець) – економісти, бухгалтери,
юристи, а на боці споживача – він один. Добре, якщо він озброєний знанням своїх
прав і обов’язків, умінням їх застосовувати. Такий споживач спроможеться
відстояти свої інтереси і становитиме небезпеку для несумлінного продавця або
виконавця. Він не тільки зможе відшкодувати заподіяний матеріальний збиток, а й
за некоректної щодо нього поведінки ще й змусить компенсувати нанесену йому
моральну шкоду. Втім у грамотного споживача рідко виникають конфлікти, а іспит
з отриманих знань ви складатимете все життя.
Словникова робота
Споживач —
людина (фізична особа), яка купує, замовляє, використовує або має намір
придбати або замовити товари (роботи, послуги) для власних побутових потреб.
Продавці
— підприємства, організації або громадяни, які реалізують товари.
Виконавці — підприємство або людина, які
виконують роботи, надають послуги, або виробники — ті, хто виробляють товари
для реалізації.
Коли
продавець, виконавець на прохання споживача погоджуються продати
йому товар або
виконати роботу, а
споживач — заплатити за це, то
між ними утворюється угода щодо якості, терміну, ціни та інших умов, за якими
здійснюється купівля-продаж, виконуються роботи або надаються послуги.
Така угода
зазвичай оформлюється квитанцією, товарним або касовим чеком (використовуючи
папку документів, показує квитанцію, товарний чек, касовий чек).
Основним
правовим законом, який стоїть на сторожі законних інтересів споживачів, є Закон
« Про захист прав споживачів».
Покупець може
вимагати заміни товару, якщо:
1) він є непродовольчим;
2) вимогу заявлено протягом 4 днів;
3) збережено його товарний вигляд, поживні
якості, пломби, ярлики;
4) надано документ, що засвідчує факт придбання
товару.
Якщо протягом
гарантійного строку виявлені вади товару, споживач має право вимагати від
продавця або виробника;
1) безоплатного усунення цих вад;
2) відшкодування витрат споживача на їх
усунення;
3) заміни на такий самий товар належної якості;
4) зменшення ціни товару;
5) заміни на товар іншої моделі з перерахуванням
вартості;
6) розірвання укладеної угоди та повернення
сплачених за товар коштів.
Продавець
зобов’язаний повернути гроші за неякісний продукт або обміняти його на якісний
товар, якщо вади виявлені в межах строку придатності.
У разі
виявлення вад у виконаних роботах під час гарантійного строку споживач має
право вимагати від виконавця:
• безоплатного усунення недоліків у розумний
строк;
• зменшення ціни за роботу (послугу);
• безоплатного виконання іншої речі з такого
самого матеріалу і такої самої якості чи повторного виконання робіт.
Споживач має
право розірвати договір послуг чи виконання робіт і відшкодування завданих
збитків, якщо вади не підлягають усуненню або проявляються після усунення.
Перш ніж висувати
вимоги, переконайтесь, що вади виникли не в результаті порушення правил
користування товару або його зберігання.
Якщо продавець
відмовляє вам у задоволенні ваших претензій, ви можете написати письмову скаргу (претензію) на ім’я
директора або власника магазину, де зазначається:
1) коли і за якою ціною придбано товар;
2) гарантійний строк та документ, яким він
встановлюється;
3) причини скарги;
4) претензії та вимоги споживача;
5) документи, що додаються до скарги.
Якщо протягом місяця ви не отримаєте
задоволення або відмови щодо неї, звертайтесь до суду.
2. Порядок захисту
прав споживачів.
Робота
з правовим документом
Опрацювання
ст. 4 Закону України «Про захист прав споживачів»
1.
Право на захист своїх прав державою. Держава захищає права споживачів, надає можливість
вільного вибору продукції, гарантує придбання продукції в обсязі, що забезпечує
рівень споживання, достатній для підтримання здоров’я та життєдіяльності. Для
цього створено спеціальний центральний орган виконавчої влади у сфері захисту прав
споживачів та його територіальні органи.
2.
Право споживачів на належну якість продукції. Продавець, виробник, виконавець
зобов’язаний передати споживачеві продукцію належної якості, а також надати
інформацію про цю продукцію. Продавець (виробник, виконавець) на вимогу
споживача зобов’язаний надати йому документи, що підтверджують належну якість
продукції.
3.
Право споживача на безпеку продукції (робіт, послуг). Товари, які придбав
споживач, повинні бути безпечними для його життя та здоров’я, не за- вдавати
шкоди його майну, навколишньому середовищу. Закон забороняє змінювати строк
служби (придатності), який зазначено на ети- кетці, упаковці або в супровідних
документах на товар, а також продавати товари, термін придатності яких
закінчився.
4.
Право на необхідну інформацію про продукцію. Інформація про продукцію повинна
надаватися споживачеві до придбання чи замовлення роботи (послуги). Закон не
вважає таку інформацію рекламою. Інформація про продукцію повинна, наприклад,
містити: назву товару, опис основних властивостей продукції (склад продуктів
харчування), дату виготовлення; відомості про умови зберігання; гарантійні
зобов’язання виробника; правила та умови ефективного використання продукції;
строк придатності (служби) товару, найменування та місцезнаходження виробника.
5. Право на відшкодування шкоди
(збитків), завданих дефектною чи фальсифікованою продукцією неналежної якості,
а також майнової та моральної (немайнової) шкоди, заподіяної небезпечною для
життя і здоров’я людей продукцією у випадках, передбачених законодавством.
6.
Звернення до суду та інших уповноважених органів державної влади за захистом
порушених прав.
7.
Об’єднання в громадські організації споживачів (об’єднання споживачів).
3. Організації та установи у сфері захисту прав
споживачів.
1. Держсанепідемслужба;
2 Державний комітет з
стандартизації, метрології і сертифікації України;
3. Органи захисту прав
споживачів при органах місцевого самоврядування;
4. Громадські організації
споживачів.
Зробіть висновки з усього, що ви сьогодні почули,
дізналися, вивчили, відповівши на запитання анкети.
Чи завжди ви…
1. Вимагаєте від продавця дотримуватися точної ваги?
а) Завжди;
б) іноді;
в) ніколи.
2. Перевіряєте правильність названої продавцем суми,
нарахова-
ну за придбаний вами товар (роботу, послугу)?
а) Завжди;
б) іноді;
в) довіряю продавцю і не перевіряю.
3. Вимагаєте надати документи (сертифікат
відповідності), які б
підтверджували якість товарів (робіт, послуг)?
а) Завжди вимагаю;
б) іноді вимагаю;
в) не вимагаю.
4. Берете у продавця (виконавця) та зберігаєте
квитанцію, товар-
ний чек або касовий чек?
а) Завжди беру;
б) іноді беру;
в) не беру.
5. З’ясовуєте споживчі
властивості товару у продавця або знайо-
митеся з інструкцією,
з’ясовуєте дату виготовлення, термін
придатності?
а) Так;
б) беру, але не приділяю
цьому необхідної уваги;
в) ні.
6. Вимагаєте надати вам
повний і достовірний переклад інструк-
ції, якщо купуєте імпортний
товар?
а) Так;
б) ні.
Правовий диктант
Вставити пропущене слово:
Закон
України «Про захист прав споживачів» регулює відношення, які виникають між __
та __, виконавцями, __ при продажу__ товарів (виконання робіт, здійснення
послуг), встановлює __споживачів на придбання __ (робіт, послуг) належної __ та
безпечного для __ та __ споживачів, отримання __ про товари (роботи та послуги)
та про їх __ (виконавців, продавців), просвіту, __ та __ захисту їх інтересів,
а також з’ясовує механізм реалізації цих прав.
Опорні
слова: державна, споживачі,
інформація, права, виробники, якість, продавці, життя, здоров’я, товари,
суспільна.
V. Домашнє завдання
1. Опрацювати матеріал підручника, вивчити визначення.
2. Виконати завдання
з правового диктанту.
Зразок претензії споживача
Директору Товариства з обмеженою відповідальністю
«Побутова техніка» 49000, м. Київ, вул. Прорізна,
23.
Іванова Івана Івановича,
який мешкає за адресою: 49121, м. Київ, пр. Героїв
Сталінграду, 12/7
ПРЕТЕНЗІЯ
20
листопада 2010 року у Вашому магазині я придбав телевізор Panasonic 5С-ТС205,
заводський № 2051437, вартістю 2 500 гривень, що підтверджено копією чека. На
телевізор встановлений 2-річний гарантійний термін, що підтверджено копією
гарантійного талону. Через місяць після придбання у телевізора зник звук, тобто
телевізор має істотний недолік. Згідно зі ст. 8 Закону України «Про захист прав
споживачів»
ПРОШУ:
1.
Провести безплатний ремонт телевізора у строк, визначений законодавством
України.
2.
Здійснити доправляння телевізора неналежної якості до магазину та доправляння
мені відремонтованого телевізора за ваш рахунок.
3.
На час ремонту надати мені (із доправлянням) телевізор аналогічної марки. 4.
Розглянути мою претензію у строк, встановлений законодавством, та
проінформувати мене про результати її розгляду. Якщо мої законні вимоги не
будуть задоволені, я буду вимушений звернутися до Головного Київського міського
управління з питань захисту прав споживачів, до програми «Споживач» на телеканалі
«Київ», а також до суду з позовною заявою про захист моїх споживацьких прав та
про від- шкодування моральної шкоди, завданої мені вашими протизаконними діями.
Додатки:
1. Копія товарного чека.
2. Копія гарантійного талону.
Я ЗАРАЗ ВИКОНАЮ ФІНАНСОВО ЗОБОВЛЕНО ПОЗИЦІЇ, ЯКУ Я ОТРИМАВ В LFDS. Я хотів би довести це до відома громадськості про те, як я вступив у контакт із паном Бенджаміном після того, як я втратив роботу і мені відмовили в позиці фінансова установа завдяки моєму кредитному рейтингу. Я не міг платити гонорар своїм дітям. Я відставав від рахунків, яких збирався викинути з дому через неможливість оплатити оренду житла. Саме в цей період мої діти були забрані у мене прийомною сім’єю. Потім я вирішив шукати кошти в Інтернеті, де я втратив 3670 доларів, які я позичив у друзів, і які я зірвав двома компаніями, що займаються позиками. Поки я не прочитав про: позику в Інтернеті (247officedept@gmail.com) десь в Інтернеті, все одно не переконав через те, що я пережив, поки мій родич, який є духовенством, також не повідомив мені про поточну схему позики в дуже низька відсоткова ставка 1,9 %% і прекрасні умови погашення без штрафу за невиплату платежу. У мене немає іншого вибору, ніж також зв’язатися з ними, що я зробив через текст + 1-989-394-3740, і містер Бенджамін відповів мені у відповідь. Цей день був Я найкращим і найкращим днем у моєму житті, який ніколи не можна забути, коли я отримати кредитне попередження в розмірі 400 000,00 доларів США суми позики, на яку я подав заявку. Я ефективно використав позику для погашення боргів та започаткування бізнесу, і сьогодні я та мої діти такі щасливі та задоволені. Ви також можете зв’язатися з ними електронною поштою: (247officedept@gmail.com) Довідкова лінія WhatsApptext: + 1-989-394-3740 Чому я це роблю? Я роблю це, щоб врятувати якомога більше тих, хто потребує позики, щоб не стати жертвою шахрайства в Інтернеті. Дякую і Бог благословить вас усіх, я Олександр Артем з горизонту парку до нашої ери, Україна.
ВідповістиВидалити