середа, 11 листопада 2015 р.

Позакласна діяльність

ВИХОВНА ГОДИНА
 «БЕЗПЕКА НА ДОРОЗІ – БЕЗПЕКА ЖИТТЯ»
       Мета: обґрунтувати важливість дотримання безпечної та відповідальної поведінки на дорозі задля збереження життя та здоров’я школярів.
Завдання:
–     розкрити сутність поняття «безпека»;
–     визначити фактори ризику, що викликають дорожню аварійність;
–     сприяти розумінню особистої відповідальності кожного з учасників дорожнього руху за безпеку на дорозі.
Ключові слова: безпека, безпека на дорозі, людина як учасник дорожнього руху, дорога, транспортний засіб, особиста відповідальність.

Хід заняття
Етапи заняття
Зміст
Вступне слово
Проблема безпеки дорожнього руху виникла із появою колеса та створенням транспортних засобів, які перевозили людей та вантажі. Розкопки міста Помпеї показали, що чотири тисячі років тому назад вже використовувались правила дорожнього руху: збереглися дорожні знаки та дорожня розмітка. Минав час, збільшувалися швидкості, зростала кількість транспортних засобів і, разом з тим, загострювалася проблема безпеки дорожнього руху.
Зараз у світі щорічно майже 1,3 млн людей гине у дорожніх аваріях  (більше 3000 людей на день і більш, ніж половина цих людей не пересуваються автомобілем. Ще 20-50 млн чоловік у разі аварій зазнають травм.
Дорожньо-транспортний травматизм відноситься до числа трьох найпоширеніших причин загибелі осіб у віці від 5 до 44 років. У разі відсутності невідкладних та дієвих кроків дорожньо-транспортний травматизм стане, за прогнозами фахівців, п’ятою з найпоширеніших причин смерті у світі, яка щорічно забиратиме 2,4 млн. людських життів.
Все це дало поштовх до того, що в березні 2010 року в резолюції Генеральної Асамблеї Організації Об’єднаних Націй 2011-2020 рр. було оголошено Десятиліттям дій з безпеки дорожнього руху з метою стабілізації, а потім і скорочення прогнозованого рівня смертності від ДТП в усьому світі.
 Життя людини має дуже велику цінність. А безпека на дорозі – це  є, насамперед, безпека життя. Саме це твердження є темою виховної години
Тема: «Безпека на дорозі – безпека життя»
Інтерактивна бесіда «А чи знаєте ви…»
Починаючи словами «А чи знаєте ви…», ми познайомимось  із цікавими інформаційними фактами про учасників дорожнього руху, статистичними матеріалами про ДТП та їх наслідки
*(див.  інформаційні матеріали до уроку). 
Запитання для обговорення:
-         На які роздуми спонукають вас озвучені факти?
-         Чому учасникам дорожньо-транспортного руху важливо їх знати?
Мозковий штурм «Безпека на дорозі»
Як ви розумієте, що таке безпека?
Безпека – це стан, при якому ніщо нікому не загрожує.
-         Якою має бути дорога, щоб її можна було вважати безпечною?
-         Яким має бути транспортний засіб, щоб його можна було вважати безпечним?
-         Як має діяти людина, щоб почувати себе у безпеці на дорозі?
- Так від кого або від чого залежить безпека на дорозі?
- Чому поведінка людини на дорозі має бути відповідальною?
Підведення підсумків
- Яку нову інформацію ви отримали під час заняття?
- До яких висновків ви дійшли?
                             
МАТЕРІАЛИ ДО ВИХОВНОЇ ГОДИНИ
Запитання та інформація до інтерактивної бесіди «А чи знаєте ви ..?»
 Запитання: Яка приблизна кількість автотранспорту у світі і в Україні?
Упродовж останніх десятиріч кількість автотранспорту у світі невпинно зростає й у 2010 році досягла вже мільярда одиниць. В Україні налічується близько 10 млн  автомобілів.
Запитання: Де у світі найбільш за все автомобілів?
Самі переповнені дороги у світі – в Люксембурзі. Тут налічується 570 автомобілів на 1000 чоловік.
Запитання: Які позитивні та негативні наслідки зростання кількості автотранспорту (автомобілізації)?
Автомобілізація зробила неоціненний внесок у розвиток багатьох галузей промисловості, сільського господарства, зростання товарообігу між різними територіями. Однак, водночас, зростання інтенсивності автомобільного руху, у багатьох випадках може призвести до збільшення кількості ДТП із загибеллю і травмуванням людей, пошкодженням автомобілів, руйнуванням дорожніх споруд, кризи вуличного руху у вигляді заторів на дорогах і зниження їх пропускної здатності, погіршення екологічної ситуації.
Запитання: Якою була щонайдовша «автомобільна пробка» в історії?
Щонайдовша «автомобільна пробка» в історії була зафіксована в 1980 році на французькій автостраді між Парижем і Леоном, її протяжність складала близько 200 кілометрів. Друге місце займає «пробка», зафіксована біля Гамбурга в 1993 році, її протяжність – 180 кілометрів.
Запитання: Коли відбулася перша в історії дорожньо-транспортна пригода за участю пішохода, яка призвела до смертельного результату?
Перша в історії дорожньо-транспортна пригода  за участю пішохода, яка призвела до смертельного результату, зафіксована більше ста років тому, а точніше 17 серпня 1896 року. Жертвою стала 44-річна мати двох дітей Бріджітт Дрісколл.
Запитання: Яке явище в сучасних умовах називають «убивцею № 1» у світі?
Дорожньо-транспортні пригоди називають «убивцею № 1» у світі.
Запитання: Скільки приблизно дітей гине на дорогах щогодини?
За статистикою, щогодини на дорогах світу гине 9 дітей. У тридцятьох випадках зі ста їхня загибель пов’язана з їх власною неправильною поведінкою на дорозі, а не з помилкою водія.
Запитання: Яке місце в Європі посідає Україна за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод?
Прикро визнавати, але за рівнем смертності від дорожньо-транспортних пригод Україна посідає п'яте місце в Європі. За офіційною статистикою, у 2010 р. в аваріях загинуло 4 709, травмовано – 38 917 осіб. Кожен третій загиблий – молода людина віком до 29 років.
Запитання: Який вид ДТП є найпоширенішим?
Найпоширенішим видом ДТП є наїзд на пішохода. На цей вид припадає до 50 % усіх ДТП.
Запитання: Чому не можна розмовляти по телефону і слухати музику в навушниках, коли переходиш проїжджу частину?
Часто діти потрапляють в ДТП із-за того, що під час переходу вулиці розмовляють по мобільному телефону або ж слухають в навушниках музику, оскільки у цей час розсіюється їхня увага та вони не в змозі контролювати ситуацію на дорозі.
Запитання: Які частини тіла пішохода зазнають найбільших травм у випадку зіткнення з ним автомобіля?
        У дорослих цей удар припадає на нижні кінцівки, а в дітей – переважно на грудну клітину та голову. Це пов’язано з різницею у зрості між дорослими та дітьми. Саме тому діти зазнають більш важких ушкоджень.
Запитання: Які найбільш дієві засоби захисту водія і пасажирів у легковому автомобілі?
Підголівники в поєднанні з ременем і подушками безпеки є дієвим захистом водія і пасажирів легкових автомобілів. Кожен другий із тих, хто потрапив у ДТП і не користувався ременем безпеки, отримав серйозні травми, а четверо з п’яти, які пристебнули їх, залишилися неушкодженими.
Запитання: Чому необхідно користуватися ременями безпеки?
При швидкості 60 км/год людина, маса якої складає 75  кг, при зіткненні піддається навантаженню в 3 тонни. Якщо ж водій їхав за містом і зіткнувся з чим-небудь на швидкості, наприклад, в 80 км/год, сила інерції досягає 9 тонн! І в тому, і в іншому випадку це вірна смерть. Якщо, звичайно, водій або пасажир не пристебнувся ременем безпеки.
Запитання: Коли було винайдено ремінь безпеки?
Вперше патент на ремінь безпеки був виданий ще в 1885 році, а прототип багатоточкового ременя з'явився в 1903 році. І лише в кінці 50-х років ХХ століття в автомобілях почали встановлювати класичні 3-точкові ремені безпеки.
Запитання: Коли був випущений перший автомобіль, обладнаний трьохточковими ременями безпеки?
Перший автомобіль, обладнаний трьохточковими ременями безпеки, був випущений в 1959 році компанією Volvo.
Запитання: Коли було узаконене обов’язкове використання ременів безпеки?
Попереду всієї планети в справі узаконення використання ременів безпеки виявилася Швеція, де в 1957 р. були прийняті офіційні розпорядження із цього приводу. З 1 квітня 1970 р. установка ременів безпеки на передніх сидіннях нових автомобілів стала обов'язковою у Франції. У нашій країні обов'язкове і повсюдне застосування ременів безпеки водіями і пасажирами легкових автомобілів було введено з 1 квітня 1975 р.
Запитання: Наскільки зменшується вірогідність смертельного результату при використанні ременів безпеки?
Згідно розрахункам японських досліджень, використання ременів безпеки допомагає уникнути смерті в 75 випадках зі 100. Американські дані ідентичні: 77 випадків зі 100, а при перекиданні – 91 зі 100.
Згідно статистиці вірогідність смертельного результату при фронтальному зіткненні для водіїв, що користуються ременями безпеки, зменшується в 2,3 рази, при бічному зіткненні – в 1,8 рази, а при перекиданні автомобіля – в 5 разів. По відношенню до пасажирів статистика дає ще більш обнадійливі цифри – при лобовому зіткненні ступінь ризику в пристебнутих пасажирів у 9 разів менше, ніж у не пристебнутих.
Запитання: Коли був випущений первий автомобіль, обладнаний подушками безпеки?
Первим автомобілем в світі, який був обладнаний подушками безпеки в стандартній комплектації був Porsche 944 Turbo, випущений в 1987 році.
Запитання: Як швидко спрацьовує подушка безпеки?
Подушка безпеки повністю надувається за 25-50 мілісекунд. Для порівняння, моргання оком займає близько 100 мілісекунд.
Запитання: Чому необхідно користуватись ременями безпеки, навіть якщо автомобіль обладнаний подушками безпеки?
Багато автомобілістів не користуються ременями безпеки, аргументуючи це тим, що у них в машині є подушки безпеки. Вони вважають, що вона їх врятує. Це в корені не вірно. І ось чому. При зіткненні пристебнута людина за інерцією рухається вперед. Ремінь утримує його тіло, але дуже велике навантаження доводиться на шию. Подушка безпеки, розкрившись, фіксує саме положення шиї і голови людини, не даючи буквально відірватися голові. Що ж буде, якщо подушка безпеки спрацює, коли людина не пристебнута? Людина за інерцією рухається вперед і удар об подушку безпеки буде рівносильний удару об панель приладів. Таким чином, людина ламає собі кістки, розбиває голову і так далі. Подушка безпеки без ременя може убити людину, а у поєднанні з ременем врятує їй життя.
Запитання: Яким чином можна убезпечити дітей, що є пасажирами автомобілю?
Особливо серйозні травми під час зіткнень отримують діти, що сидять не в дитячих сидіннях і не пристебнуті ременями. Тримати дітей на руках теж небезпечно, оскільки при зіткненні, навіть при швидкості близько 40 км/год, дитина вагою 5,5 кг дає на руки того, хто її тримає, навантаження рівноцінне 110 кілограмам. Утримати таку вагу жінці навряд чи вдасться. Найменших дітей (малюків у віці до 18 місяців) краще всього перевозити в дитячому сидінні, встановленому ззаду спинкою вперед. При зіткненні забезпечується хороший захист потилиці і спини. Крім того, дитячі сидіння для дітей вагою 9-18 кг мають бути  обладнані ременями з п'ятьма точками кріплення. Така схема дозволяє розподілити ударне навантаження при зіткненні на більшій поверхні тіла дитини, чим знижується вірогідність отримання важких травм.
Запитання: Що може трапитись із водієм, який із швидкістю 80 км/год здійснює наїзд на певну перешкоду?
Через 0,026 секунди після удару вдавлюється бампер із силою, яка у тридцять разів перевищує вагу автомобіля; через 0, 039 секунд водій разом із сидінням стрімко рухається вперед на 15 см.; через 0,044 секунди він грудною клітиною ламає руль автомобіля; через 0,050 секунди швидкість падає настільки, що на автомобіль й на усіх пасажирів починає діяти сила тяжіння, яка у 80 разів перевищує їх вагу; через 0,068 секунди водій із силою у 9 тон вдаряється у щиток приборів; через 0,092 секунди водій та пасажир, який сидить поряд одночасно врізаються головами у переднє вітрове скло та отримують смертельні травми. Через 0,100 секунди, водія, який нахилився на руль відкидає назад; через 0,110 секунди автомобіль починає повільно рухатись назад; через 0,113 секунди, пасажир, який сидить позаду водія – якщо він теж не пристебнутий ременем безпеки – опиняється з ним на одній лінії та наносить йому ще один удар й одночасно отримує смертельні ушкодження; через 0,150 секунди уламки скла та заліза падають на землю. Місце зіткнення опиняється у пилюці. Таким чином, усе відбулось менше аніж за дві десятих секунди.
Запитання: Що може трапитись, якщо подушка безпеки спрацює, коли людина не пристебнута ременем безпеки?

Людина за інерцією рухається вперед й удар подушки безпеки буде рівноцінний удару на панель приборів. Таким чином, людина може сильно себе травмувати. Подушка безпеки без ременя безпеки може вбити людину, однак в поєднанні з ним – врятувати життя.


Немає коментарів:

Дописати коментар